diatrofika.gr
FITNESSΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣΑΠΟΨΕΙΣ

Μπορεί η γιόγκα να επηρεάσει τον τρόπο που μεγαλώνουμε;

Pexels Nick Wehrli 5345858
Κοινοποίηση

Οι έρευνες των τελευταίων τριάντα ετών έχουν δείξει ότι η πρακτική της γιόγκα και του διαλογισμού, καθώς και η καθαρή διατροφή και ο τρόπος ζωής, μπορούν να μειώσουν σημαντικά την φθορά των τελομερών, του τμήματος του DNA μας που σχετίζεται με τη γήρανση.

Οι συγγραφείς του βιβλίου GOOP CLEAN BEAUTY, ρώτησαν τον δάσκαλο της γιόγκα Eddie Stern -διευθυντή και συνιδρυτή του Brooklyn Yoga Club- να τους πει πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις ιδιότητες αποτοξίνωσης της γιόγκα. Ενώ πολλά από τα οφέλη της γιόγκα είναι πλέον γνωστά, οι απόψεις του Stern ήταν αναζωογονητικά συναρπαστικές και απόλυτα συναρπαστικές. Μας κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον η διορατικότητά του για το πώς η γιόγκα και άλλες συνήθειες της ζωής μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο γερνάμε.

Μπορεί η γιόγκα (ή άλλες επιλογές τρόπου ζωής) να επηρεάσουν τον τρόπο που μεγαλώνουμε;

Οι έρευνες των τελευταίων τριάντα ετών έχουν δείξει ότι η πρακτική της γιόγκα και του διαλογισμού, καθώς και η καθαρή διατροφή και ο τρόπος ζωής, μπορούν να μειώσουν σημαντικά την φθορά των τελομερών, του τμήματος του DNA μας που σχετίζεται με τη γήρανση.

Το τελομερές είναι σαν το πλαστικό καπάκι στην άκρη ενός κορδονιού που εμποδίζει το κορδόνι να ξεφτίσει και συνεπώς να γίνει άχρηστο (ή δύσκολο να περάσει από μια τρύπα στο κορδόνι). Στην πραγματικότητα, το τελομερές είναι ένα καπάκι στο τέλος του DNA μας που προστατεύει τα χρωμοσώματά μας. Το τελομερές σχετίζεται με τη βιολογική μας ηλικία, και καθώς φθείρεται ή μικραίνει, η μακροζωία μας μειώνεται. Τα τελομερή φυσιολογικά μικραίνουν με την ηλικία καθώς τα κύτταρά μας αναπαράγονται- ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι το άγχος, το κάπνισμα, η κακή διατροφή και η έλλειψη άσκησης οδηγούν σε ταχύτερη μείωση των τελομερών. Έρευνα της βραβευμένης με Νόμπελ επιστήμονα Ελίζαμπεθ Μπλάκμπερν έδειξε ότι μετά από τέσσερις έως έξι μήνες τακτικών πρακτικών ενσυνειδητότητας, η δραστηριότητα του ενζύμου που επηρεάζει το μήκος των τελομερών, που ονομάζεται τελομεράση, αυξάνεται κατά 30% και μειώνει τον ρυθμό φθοράς τους.

«Η επιγενετική υποστηρίζει ότι η γενετική μας δραστηριότητα δεν είναι εντελώς σταθερή -τα γονίδιά μας δεν καθορίζουν εξ ολοκλήρου το πεπρωμένο μας- και ότι τα γονίδιά μας, τα οποία είναι σαν διακόπτες ενεργοποίησης και απενεργοποίησης, ενεργοποιούνται ή απενεργοποιούνται ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο είτε είμαστε εκτεθειμένοι είτε εκθέτουμε τον εαυτό μας», λέει ο Eddie Stern.

Η ικανότητά μας να επηρεάζουμε το DNA μας αποτελεί μέρος μιας επιστήμης που ονομάζεται επιγενετική. Η επιγενετική υποστηρίζει ότι η γενετική μας δραστηριότητα δεν είναι εντελώς σταθερή -τα γονίδιά μας δεν καθορίζουν εξ ολοκλήρου το πεπρωμένο μας- και ότι τα γονίδιά μας, τα οποία είναι σαν διακόπτες on and off, ενεργοποιούνται ή απενεργοποιούνται ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο είτε είμαστε εκτεθειμένοι, είτε εκθέτουμε τους εαυτούς μας. Η επιγενετική σχετίζεται πρωτίστως με τη διατροφή, και η προσθήκη μιας υγιούς δόσης τροφίμων πλούσιων σε μεθύλιο (παντζάρια, κρεμμύδια, σκόρδο και σκούρα, φυλλώδη λαχανικά όπως το λάχανο – αλλά όχι τσιπς λάχανου!) έχει αποδειχθεί ότι έχει ευεργετική επίδραση στην έκφραση των γονιδίων.

Δραστηριότητες που θα βοηθήσουν στην ενίσχυση της υγιούς γενετικής μας δραστηριότητας είναι:

  • Άσκηση
  • Διαλογισμός
  • Πρακτικές καλοσύνης
  • Κοινωνικότητα και συμμετοχή στην κοινότητα
  • Αυτοέκφραση

Τοποθετώντας συνειδητά τον εαυτό μας σε ένα υγιές περιβάλλον και κάνοντας πρακτικές όπως η αναπνοή, η γιόγκα και ο διαλογισμός με συνέπεια, μπορούμε να αυξήσουμε τη βασική μας αντίδραση σε δύσκολες καταστάσεις. Τα γονίδιά μας θα αρχίσουν να ανταποκρίνονται στις στρεσογόνες καταστάσεις με εποικοδομητικό τρόπο, αντί να μπαίνουν σε μια αντίδραση υπερ-στρες. Δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε εντελώς το υπερβολικό στρες από τη ζωή μας, αλλά μπορούμε να αλλάξουμε τη βασική μας αντίδραση σε αυτό, γεγονός που θα οδηγήσει σε μεγάλη φυσιολογική και συναισθηματική υγεία.

Μια άλλη σημαντική λειτουργία της φυσιολογίας μας ονομάζεται νευροπλαστικότητα, η οποία είναι μια διαδικασία που συμβαίνει στον εγκέφαλό μας κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι καινούργιο, είτε διαβάζοντας ένα βιβλίο είτε επιχειρώντας μια νέα στάση στο στρώμα της γιόγκα. Κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι ή μας παρουσιάζεται μια νέα ιδέα, οι νευρικοί μας άξονες εκπέμπουν ηλεκτρικά μηνύματα αναζητώντας δέκτες για να συνδεθούν, προκειμένου ο εγκέφαλος να κατανοήσει τις νέες πληροφορίες.

Έχουμε περισσότερα από εκατό δισεκατομμύρια νευρικά κύτταρα στον εγκέφαλό μας, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν περισσότερες συνδέσεις απ’ ό,τι υπάρχουν αστέρια στο σύμπαν. Όταν μιλάμε για απεριόριστες δυνατότητες και άπειρη δημιουργικότητα μέσα μας, μπορούμε να δούμε ότι μέσα στη δική μας φυσιολογία αυτό είναι ένα πραγματικό γεγονός. Ως μωρά, όταν βιώνουμε τον κόσμο γύρω μας, οι νευρώνες μας αρχίζουν να συνδέονται μεταξύ τους ως απάντηση στις ανάγκες της κατάστασης. Καθώς αρχίζουμε να σηκώνουμε το κεφάλι μας, να κυλιόμαστε, να μπουσουλάμε, να περπατάμε και τελικά να μιλάμε, οι νευρώνες δημιουργούν τις συνδέσεις που μας επιτρέπουν να εκτελούμε όλες αυτές τις βασικές λειτουργίες χωρίς να χρειάζεται να σκεφτόμαστε ή να θυμόμαστε συνεχώς πώς να τις εκτελούμε. Δημιουργούμε νευρωνικές συνδέσεις όταν μας κρατούν, μας ταΐζουν, μας αγαπούν ή μας εγκαταλείπουν. Κάθε ανθρώπινη και περιβαλλοντική αλληλεπίδραση αφήνει το σημάδι της στο νευρικό μας σύστημα.

Καθώς μεγαλώνουμε, μπορούμε να διατηρήσουμε την υγεία του εγκεφάλου μας μαθαίνοντας νέες γλώσσες, λύνοντας σταυρόλεξα, διαβάζοντας διάφορα βιβλία, μελετώντας νέα θέματα, μαθαίνοντας να μαγειρεύουμε ή να παίζουμε κάποιο όργανο, κάνοντας γυμναστική και γενικά παραμένοντας δραστήριοι. Ο ύπνος, επίσης, είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος της υγείας του εγκεφάλου. Όταν κοιμόμαστε, το γλυμφατικό σύστημα του εγκεφάλου, το οποίο συνδέεται με τα νευρογλοιακά κύτταρα, αποστραγγίζει τα υπολείμματα πλάκας που συγκεντρώνονται στον εγκέφαλο λόγω όλης της σκέψης και της εγκεφαλικής δραστηριότητας που έχουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι συνεχείς καλές νύχτες ύπνου είναι πραγματικά αναζωογονητικές. Όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά, το σώμα μας απελευθερώνει νευροδιαβιβαστές όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη που υπό ισορροπημένες συνθήκες αποβάλλονται από το σώμα χωρίς να προκαλούν υπερβολικές συνθήκες φλεγμονής.

Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε μόνιμες συνήθειες υγείας, ευεξίας, ευτυχίας και μακροζωίας, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να υποστηρίξουμε τις συνδέσεις που θα καθορίσουν αυτές τις συνήθειες ως μέρος του εαυτού μας. Πώς το κάνουμε αυτό; Όχι μόνο κάνοντας επιλογές και θέτοντας προθέσεις και στόχους, αλλά και εντοπίζοντας τι είναι πραγματικά σημαντικό στη ζωή μας και θέτοντας αυτά τα πράγματα ως προτεραιότητά μας. Φυσικά, πρέπει να θυμόμαστε συνειδητά αυτές τις προτεραιότητες όταν πρόκειται για τη λήψη αποφάσεων.

ΠΗΓΗ: queen.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Νικολία Σαλίαϊ: «Ετικέτες Τροφίμων: Όσα πρέπει να γνωρίζεις»

Με τη δράση «Νοιάζομαι για την υγεία μου, προσέχω τη διατροφή μου» ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις του Ιουλίου για τα παιδιά στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης

Διατροφή και γυμναστική: Πώς θα αποδώσετε στο maximum μέσω της διατροφής σας